Yes, jouw eigen website is klaar om live te gaan! Je hebt heel wat teksten geschreven, beeldmateriaal verzameld en -als je een webshop hebt- betalingsverkeer mogelijk gemaakt. Maar heb je ook aan de juridische teksten gedacht die je op jouw website moet plaatsen? We geven je een overzicht van wat jij nodig hebt.
Algemene voorwaarden
Natuurlijk stel jij een aantal voorwaarden aan de relatie die je opbouwt met jouw klanten. Zo wil je dat als jij een dienst of product levert, jouw klant daarvoor betaalt. En niet pas over 6 maanden, maar bijvoorbeeld binnen 14 of 30 dagen.
Ook wil je duidelijk maken voor welke schade je onverhoopt wel, maar in de meeste gevallen niet aansprakelijk bent. Dit regel je in jouw algemene voorwaarden. Je algemene voorwaarden zijn dus de spelregels van hoe jij met jouw klant omgaat en hoe andersom de klant met jou omgaat.
Ben je aangesloten bij een branchevereniging? Dan bieden zij je mogelijk een kant-en-klare set algemene voorwaarden aan. Hier vind je uitleg van de Kamer van Koophandel hoe je jouw algemene voorwaarden zelf kunt opstellen.
Bied jouw algemene voorwaarden voorzien van een datum of versienummer in PDF aan, zodat jouw klant deze op kan slaan en later eventueel nog eens terug kan lezen.
Ook is het belangrijk dat jouw algemene voorwaarden te begrijpen zijn voor jouw klanten.
Ben je internationaal actief en bied je klanten alleen jouw Nederlandstalige algemene voorwaarden aan, dan zijn deze vanzelfsprekend voor hen niet begrijpelijk. Zorg dan ook dat je ten minste jouw algemene voorwaarden laat vertalen in het Engels of in de lokale taal als je in één specifiek land jouw klanten hebt wonen.
Doe je dit niet, dan loop je het risico dat jouw algemene voorwaarden ongeldig zijn. Je bent dan volledig afhankelijk van hetgeen in de wet is geregeld.
O ja, leg ook vast dat altijd het Nederlandse recht tussen jullie van toepassing is, voordat je jezelf moet gaan verdiepen in de wetgeving van een heel ander land.
Cookiemelding
Hoewel veel cookiemeldingen als irritant worden beschouwd, is het wel verplicht om jouw klanten te waarschuwen voor de cookies die worden geplaatst bij het gebruik van jouw website.
Denk aan cookies die onthouden welke pagina’s iemand heeft bezocht en wat iemand in zijn of haar winkelmandje heeft gelegd.
Soms wil je weten vanaf welke website iemand op jouw site is beland en waar iemand eventueel na een bezoek aan jouw website naartoe surft. Dat mag alleen als daarmee is ingestemd door deze persoon.
Daarom is een cookiemelding onmisbaar op jouw website. Overleg eventueel met de beheerder van jouw website welke cookies jouw website verzamelt en waarom.
Privacyverklaring
Sinds de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de AVG) in Europa van toepassing is, hebben natuurlijke personen recht om te weten wat er met hun persoonsgegevens gebeurt.
Oftewel, jij moet inzage geven in welke persoonsgegevens jij van jouw klanten verzamelt, denk aan naam, adres en telefoonnummer, maar ook zou dit het bankrekeningnummer kunnen zijn en iemands activiteiten op jouw website (zie ook hiervoor de cookiemelding).
Je moet vervolgens uitleggen wat het doel is van deze verzameling, bijvoorbeeld het uitvoeren van een opdracht en het voeren van een financiële administratie.
Ook moet je duidelijk maken met wie je deze persoonsgegevens eventueel deelt en welke rechten men heeft rondom de verwerking van diens persoonsgegevens.
Denk in je privacyverklaring ook aan de gegevens die je eventueel van sollicitanten verzamelt. Dit is allemaal op Europees niveau geregeld, maar toch moet jij deze informatie ook met jouw klanten delen. Het is dan heel handig om dit op jouw website te publiceren, zodat je hier naar kunt verwijzen.
Via veiliginternetten.nl, een initiatief van onder meer het Ministerie van Economische Zaken en ECP, kun je een privacyverklaring samenstellen via hun gratis tool.
Klachtenregeling
Soms is het prettig om een apart document te gebruiken waarin je een klachtenregeling opneemt, bijvoorbeeld als je aangesloten bent bij een geschillencommissie. Zij hebben vaak een handleiding van waar een klacht kan worden ingediend, wat er met de klacht mee moet worden gestuurd en hoe er met een ontvangen klacht wordt omgegaan.
Ben je niet aangesloten bij een geschillencommissie, dan kun je een eigen klachtenregeling opstellen of je kunt hieraan een artikel besteden in je algemene voorwaarden. Het is niet verplicht om te hebben, maar het kan wel fijn zijn om alles in goede banen te leiden.
Thuiswinkel waarborg
Heb je een webshop, dan kan het verstandig zijn om je aan te sluiten bij Thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org voorziet haar leden van kennis, inzichten en tools.
Sluit je met jouw webshop bij hen aan, dan moet je hun informatie op jouw website delen. Dit krijg je van hen aangereikt.